Villkor, personuppgiftshantering, avbokningsregler
Tack för ditt intresse av våra utbildningar och tjänster. Genom att boka tjänster eller utbildning via hos oss sker ett aktivt godkännande av våra villkor, vare sig du bokat tiden via vår hemsida eller vi bokat tiden på uppdrag av dig.
Här har vi samlat information om våra köpvillkor och vår personuppgiftshantering. Psykologi med mera & Parkliniken bedriver verksamhet inom utbildning, handledning och konsulttjänster samt som psykologmottagning inom privat hälso- och sjukvård. Olika lagutrymmen och villkor påverkar de olika områdena. Se mer nedan, och välkommen att kontakta oss vid frågor.
Detta är de villkor som gäller för alla köp, bokningar och orderbekräftelser, om inget annat skriftligt överenskommits med oss.
Avbokningsregler tjänster – 48 timmar, för parintensiv 7 dagar
Tjänster med 48 timmars avbokningsfrist
Om du bokat psykologisk behandling eller parterapi måste du själv göra avbokningen på den länk du fick i e-postmeddelandet i samband med bokningsbekräftelsen. Vid bokning av tjänst, enskilt, eller som yrkesverksam eller som par, för rådgivning, konsulttjänst eller handledning inom yrkesroll gäller alltid en avbokningsfrist på 48 timmar före den bokade tidens start. Enbart sms, röstmeddelande, meddelande på sociala medier eller e-post till oss gäller inte som giltig avbokning. Detta för att vi skall hinna erbjuda tiden till annan klient, och tiden öppnas bara automatiskt när avbokningen sker på anvisad länk. Psykologi med mera ansvarar inte för om kunden inte hittar bokningsbekräftelsen och/eller densamma hamnat i skräpposten.
Vid 48 timmar före den bokade tiden går den sk. risken för den bokade tiden alltså över från Psykologi med mera till kunden
Det betyder att vid senare avbokning debiteras kunden full kostnad. Detta gäller oberoende av skäl för avbokning, och beror inte alltså inte på huruvida vi eller kunden anser avbokningsskälet giltigt eller ej, utan på att riskansvaret för bokningen övergår till kunden vid 48-timmarsgränsen. För parintensiv gäller särskilda avbokningsvillkor.
Var vänlig meddela därför alltid återbud eller förhinder snarast:
- Om du är klient hos oss gör du alltid själv avbokningen på den länk som finns i bekräftelsemejlet från Kaddio, oavsett om du eller vi lagt in bokningen. Den länken upphör att fungera 48 timmar före bokningen, och då bär kunden full avgift. Kontakta gärna din behandlare/handledare för att se om ni har möjlighet att ses online på Zoom istället vid ex. milda sjukdomssymtom.
Enbart e-post, sms, röstmeddelande eller telefonmeddelande är inte giltigt som avbokningssätt, då ingen av dessa informationsvägar leder till omedelbar öppning av tiden för annan kund utan är beroende av intern hantering från oss innan tiden kan göras tillgänglig.
Vid mer än 30 min försent utan kontakt från
Om klient/kund är mer än 30 min försenad till ett en bokad tid utan att ha kontaktat behandlaren/handledaren direkt per mejl med denna information kommer tiden att förfalla och debiteras då kund i sin helhet.
Särskilda avbokningsregler parintensiv på 2/3 dagar
En parintensiv bokas i direkt kontakt med oss, och kan inte bokas via bokningstjänsten. Genom att boka tid för parintensiv godkänns automatiskt nedanstående villkor, oavsett detta.
En parintensiv på 2 eller 3 dagar, beroende på upplägg, innebär att vi avsätter inte bara den tid paret är hos oss, utan även all den tid parguiden förbereder, anpassar, dokumenterar upplevelsen för paret så den skall få bästa möjliga upplevelse.
Vi önskar att paret därför avbokas så snart kännedom om förhinder finns, men nedanstående gränser gäller för ekonomiskt ansvar för avbokningen:
Därför skiljer sig avbokningsreglerna för parintensiv från andra tjänster hos oss. Detta gäller efter att paret mottagit bekräftelse:
- Vid avbokning från 7 dagar fram till 48 h innan parintensivens starttid kommer paret faktureras 50% av grundkostnaden, grundpris varierar beroende på om den är bokad i Stockholm eller Göteborg.
- Vid avbokning senare än 48 h före starttid faktureras paret hela grundkostnaden, pris varierar beroende på om den är bokad i Göteborg eller Stockholm. Se mer om kostnader och grundpriser på Parintensiv – så går det till.
- I vissa fall kan del av parintensiven, vid t.ex. lättare sjukdomssymtom, erbjudas online. Denna bedömning görs av den parterapeut som paret bokat hos.
- Avbokning av parintensiv sker på länken i bokningsbekräftelsen, och det är tidpunkten för denna avbokning som gäller för beräkning av vilken tidsfrist avbokningen sker inom.
- Som för alla andra tjänster gäller att enbart t.ex. mejl/sms/DM inte godkänns som giltig avbokning, utan bara tas emot via länken i bokningsbekräftelsen.
- Då parintensiven bokas via 2-3 separata dagsbokningar beroende på antal dagar i intensivupplägget skall samtliga dessa avbokas var för sig
- Paret välkomnas att kontakta sin parguide för att rådgöra kring framtida alternativ.
- I de fall Psykologi med mera tvingas avboka p.g.a. sjukdom, force majeure, juridiska restriktioner eller myndighetsrekommendationer kommer paret att snarast erbjudas alternativ tid.
- Psykologi med mera ersätter inte extra kostnader detta kan innebära för paret t.ex. i för resa, boende, inkomstbortfall
Du kan inte besöka oss med luftburen smitta – vid handledning, psykologisk eller psykologisk behandling får du då digitalt besök
Vi är en privat hälso- och sjukvårdsverksamhet som bland annat träffar klienter som kan ha nedsatt immunförsvar. Om du är infekterad eller smittad med en sjukdom som överförs via luftburen smitta eller kontaktsmitta kan du inte besöka oss fysiskt utan vi kommer då att överföra besöket till digital form: video eller telefon kan du välja själv – kontakta din behandlare för val av plattform.
Psykologi med mera har rätt att avvisa klienter eller kursdeltagare som är smittbärande, oavsett om risken – det vill säga kostnaden för tiden, ligger hos klienten, dvs senare 48 h före tiden – eller på Psykologi med meras sida, som före 48 h innan sessionens start.
Handledningsklienter – avbokning via mejl till handledaren – och regler för om denna inte är i tjänst
Endast om bokning skett på annat sätt än via erhållen bokningsbekräftelse från vårt bokningssystem kan avbokning ske via e-post direkt till behandlare/handledare/konsult. Detta gäller de handledningstillfällen som handledaren bokat internt och bekräftat via personlig e-post, inte de som bokats i bokningssystemet av kund/klient, då gäller avbokning per länk enligt ovan.
OBS! Om din handledare är på frånvaro när du mejlar hen får du ett automatiserat mejlsvar som informerar om detta. Då måste handledningsavbokningen istället mejlas till info@psykologimedmera.se
Anmälnings- och köpvillkor utbildningar – bindande anmälan
Vid öppen kurs med Psykologi med mera som arrangör gäller följande. Genom att genomföra anmälan på vår hemsida accepterar du aktivt att anmälan till Psykologi med meras & Parklinikens utbildningar är bindande. Det går inte att genomföra kursanmälan utan denna aktiva acceptans.
Kursavgift återbetalas inte och utställd faktura krediteras inte vid avanmälan om inte särskild överenskommelse gjorts skriftligt före anmälan angående detta. Deltagare som fått förhinder eller sjukdom har möjlighet att så långt som möjligt, dvs. om kursen ges vid annat tillfälle och deltagarutrymme finns, delta vid annat kurstillfälle upp till 2 år efter den ursprungliga kursdagen, om kursen då fortsatt ges i samma format. Det ligger på deltagaren att kontakta oss för anmälan på passande kursdag, Psykologi med mera har inte möjlighet att bevaka detta för deltagarens räkning.
I vissa fall kan enligt separat ök. med oss även kursplatsen överlåtas till kollega eller medarbetare på samma arbetsplats eller i samma organisation. Det gäller i så fall vid samma kurstilfälle – det går inte att överlåta en plats på en kommande kursdag till en kollega. Kontakta oss minst 3 arbetsdagar före den planerade dagen för avstämning om deltagaren vill överlåta sin plats. Och obs att samma eventuella förkunskapskrav – dessa framgår av kurshemsidan och varierar beroende på kurs -gäller för den alternativa deltagaren.
Skulle den aktuella kursomgången inte kunna genomföras på grund av för lågt deltagarantal eller på grund av förhinder från Psykologi med meras part kommer alternativa kursdatum med samma kursinnehåll att erbjudas. Föreläsare kan i anslutning till en sådan lösning bytas ut fritt av Psykologi med mera, som då bedömer att kompetensen är likvärdig. Vid force majeure i form av krig, upplopp, brand, naturkatastrofer (som översvämning, orkan, jordbävning), pandemi, explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, och som gör att Psykologi med mera inte kan utföra uppdraget, eller att deltagaren inte kan komma till kursen, sker ej återbetalning eller kreditering av utställd faktura. Däremot erbjuds, om och när så åter är möjligt, deltagaren en alternativ utbildningsomgång.
Fakturering sker till angiven adress och vid direktbetalning i samband med anmälan skickas kvitto inom 5 verksamhetsdagar. Eventuell invändning mot faktura skall meddelas oss skriftligt på info@psykologimedmera.se inom 10 arbetsdagar från fakturadatum.
Igentagning av kursdagar alt. kursomgång
Vid igentagning av enskilda missade dagar på en kurs, alt. deltagande på alternativ kursomgång ligger alltid initiativet på kursdeltagaren att meddela oss på Psykologi med mera om/när deltagande önskas och efterfråga vår bekräftelse på om plats finns. Vi har inte möjlighet att bevaka vilka missade/avbokade kursdagar en specifik deltagare har eller bevaka kommande kursomgångar för kundens räkning.
Vi kommunicerar via e-post – du som kund har ansvar att läsa inför ditt besök hos oss
Som kund hos oss får du all information om dina bokningar och utbildningar, inkl. faktura (undantag vid e-faktura), på den e-postadress du anger i samband med din bokning hos oss.
Här sker all kommunikation kring deltagande och kursinformation samt och eventuella ändringar av datum, kurslokal eller inställda kursdagar. Det åligger kunden att inför varje kursmoment eller behandling ta del av information vi sänder per e-post. Psykologi med mera är inte ansvariga för om kunden – oavsett skäl – inte läser utsänd information och därmed t.ex. drabbas av merkostnader, ex. vid byte av lokal eller ändring av datum och tid eller inställd bokning/kurs. Psykologi med mera ansvarar inte heller för om mottagarens e-posthanterare sänder vår e-post eller fakturor från oss till spamfilter.
Vid bokad behandling kommuniceras eventuell ändring av tid och/eller behandlarens eventuella förhinder/sjukdom endast per e-post. Du som kund bör därför att alltid kontrollera eventuella e-postmeddelanden från oss inför varje bokat besök för att säkerställa att ingen information förbises. Skulle så ändå ske ansvarar Psykologi med mera inte för eventuell skada hos kunden i form av ex. resekostnader, förlorad arbetstid, annan olägenhet eller merkostnad.
Uppdragsutbildningar – avbokningsregler
För våra uppdragsutbildningar gäller utöver våra allmänna villkor även de villkor kring avbokning som finns specificerade på aktuell offert. Psykologi med meras bekräftelse per mejl av uppdraget efter kundens accept av offert gäller som avtal på ingångna villkor för vardera offert.
Vid avbokning från kunden, även om så sker till följd av force majeure i form av krig, upplopp, brand, naturkatastrofer (som översvämning, orkan, jordbävning), pandemi, explosioner, strejk, nya lagar som förbjuder fullföljandet av avtalet, har Psykologi med mera rätt att fakturera enligt på offerten angivna avbokningsregler.
Samma materialrättigheter och begränsning i användarrättigheter som anges nedan gäller för uppdragsutbildningar.
Materialrättigheter och åhörarmaterial för enskilt bruk, samt deltagarens dokumentation av kursen
Material och ibland deltagarbilder ges i vissa fall som utskick efter kursdagen. Dessa får endast användas av den faktiske kursdeltagaren för enskilt bruk, och får aldrig spridas eller redigeras. Detta gäller oavsett om utbildningen ges som öppen kurs hos oss eller som uppdragsutbildning.
Psykologi med mera har ensam rättigheterna till allt material som används eller delas i samband med utbildning om inte annat meddelats skriftligt. Utbildningen eller material som presenteras i samband med utbildning/möte/konsultinsats får under inga villkor filmas, ljudupptas eller på annat sätt återbildas eller spridas, eller vidareförmedlas utan separat avtal mellan Psykologi med mera och kund. Åhörarkopior och annat material som delas ut i samband med utbildning är för enskilt bruk och får inte redigeras eller användas på annat sätt än som eget studiematerial. Källa ©psykologimedmera.se skall alltid anges vid referens till våra bilder och material.
Skrivplattor men inte datorskrivning på kurser, samt ljudlös mobil
Vi tillåter sk. skrivplattor som kan användas i ljudlöst läge för att anteckna under kursen, men inte samtidigt skrivande på dator eller annat tangentbord då detta stör undervisningen, och all inlärning bygger på närvaro.
Mobiltelefoner skall hållas i ljudlöst läge – vilket inte är vibrationsläget. Om det finna akuta yttre omständigheter som gör att deltagaren måste vara kontaktbar skall detta stämmas av med kursledare.
Samtycke till behandling av personuppgifter
Vi följer EU:s dataskyddsförordning vid hantering av personuppgifter. Genom att genomföra kursanmälan, bokning av tjänst eller övrigt köp samtycker du till att Psykologi med mera & Parkliniken behandlar dina person- och faktureringsuppgifter. Ändamålet med personuppgiftsbehandlingen är att följa gällande patientdatalag vid privat sjukvård (se mer nedan), fakturering och redovisning, samt att kunna löpande sända kurs- och produktinformation. I samband med kursanmälan registreras även deltagaren och dennes verksamhet för kommande informationsutskick, från vilket man när som helst kan avanmäla sig.
Du har rätt att ta tillbaka samtycket i efterhand utan att återtagandet påverkar lagligheten av den personuppgiftsbehandling som skett dessförinnan.
Behandling av personuppgifter vid hälso- och sjukvård
Psykologi med mera & Parkliniken är en privat hälso- och sjukvårdsenhet och är som legitimerade behandlare skyldiga att föra patientjournal enligt patientdatalagen vid utförande av behandling, utredning och individuell rådgivning hos legitimerad personal. I all patientuppgiftshantering gäller hög nivå av såväl intern som extern sekretess. Uppgifter om din vård hos oss dokumenteras i godkända system i syfte att säkerställa kvalitativ behandling. Dina journaluppgifter lagras i enlighet med bevarandekravet i patientdatalagen och vi kommer även att använda dina uppgifter för fakturering och bevara dem i enlighet med gällande bokföringslag.
Tidsgräns för Intyg av handledning, utbildning eller terapi
Vi utfärdar inte automatiskt intyg på handledning, kurs eller terapi, utan detta sker på begäran från kund/klient/kursdeltagare.
Vi utfärdar intyg på begäran av handledningsklient eller kursdeltagare upp till 1 år efter handledningens eller utbildningens avslut. Vi kan inte bearbeta begäran om kurs- eller handledningsintyg efter denna tidsrymd. Det beror på att GDPR och annan lagstiftad persondatareglering ställer höga krav på att vi regelbundet rensar ut och raderar personuppgifter.
Lagring av uppgifter om terapi/psykologisk behandling regleras av den lagstiftning som anger hur länge en patientjournal skall bevaras. Intyg som begärs av klienten kan lämnas av oss endast inom den för tiden vid intygsbegäran aktuella tidsrymden för bevarande av journal.
Djurfri arbetsmiljö
Vi är en helprivat hälso- och sjukvårdsverksamhet utan förpliktelse att ta emot ledsagande djur på vårt kontor. I våra lokaler gäller strikt djurförbud och kunder kan inte medbringa djur till vår mottagning. Gäller oavsett om du besöker Psykologi med meras anställda eller någon av våra interna samarbetspartners. Kunder i behov av ex. ledarhund rekommenderas att boka sin behandling och utbildning på annan mottagning/hos annan kursanordnare.
Fakturering
Vi fakturerar tjänsten till angiven adress per pdf via e-post till privatpersoner och/eller med e-faktura till företagskunder som har stöd för detta. Vår tidsstämpel för sändning gäller som tid för mottagande av faktura av klient. Vi ansvarar inte för om fakturan inte hittas av mottagaren alt. om mottagarens e-postklient sorterar den som skräppost.
Eventuella invändningar mot fakturan skall meddelas oss skriftligt på info@psykologimedmera.se inom 10 arbetsdagar från fakturadatum. Vi tillför en administrativ avgift på 150 kr ex moms om kundens fakturakrav överskrider normal samtidig fakturering av upplupna avgifter, som vid ex. delbetalningar eller uppdelning av fakturabelopp på fler än en mottagare eller med löpande förfallodagar.
Dröjsmålsränta
Vid försening av inbetalning tillämpas dröjsmålsränta på 12%.
Förskottsbetalning
Utbildningar skall om inget annat överenskoms vara fullt inbetalda till vårt bg. före utbildningen start. Kopia på bankbetalning kan begäras om inbetalningen t.ex. p.g.a. transaktionstider inte nått vårt konto. Utebliven betalning gäller inte som avbokning av utbildningsplats.
Vi kan på förekommen anledning även begära förskottsbetalning vid terapi- eller handledningsbokning. Detta meddelas i så fall per mejl. Klienten skall då ha betalat hela arvodet före sessionen och på eget initiativ mejla oss kopia av underlag för banktransaktion senast 72 timmar före bokningen.
OBS dock att utebliven förskottsbetalning inte gäller som avbokning av sessionen, klienten är fortsatt betalningsskyldig så länge sessionen inte avbokats på länken i bokningsbekräftelsen 48 timmar före starttiden.
Samarbetspartners
Psykologi med meras samarbetspartners, interna och externa, ansvarar själva för såväl innehåll i behandling samt hantering av personuppgifter. Kontakta dem direkt för information och vid frågor.